Revealing a Mexican Masterpiece

The Virgin of Valvanera
On View through February 18, 2018
Cristóbal de Villalpando, The Virgin of Valvanera, about 1710, Mexico, oil paint on canvas. Gift of the Collection of Frederick and Jan Mayer, 2008.832.

Cristóbal de Villalpando (ca. 1649-1714), The Virgin of Valvanera. Mexico, about 1710. Oil paint on canvas, 79.5 x 58.125 inches. Gift of Frederick and Jan Mayer; 2008.832.

About

On View through February 18, 2018
Hamilton Building - Level 2
Included in general admission
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Revealing a Mexican Masterpiece: The Virgin of Valvanera, showcases a painting from the DAM's Spanish Colonial art collection attributed to Cristóbal de Villalpando. This large-scale oil painting made in colonial Mexico around 1700 recently underwent conservation funded by a grant from Bank of America’s Art Conservation Project.

The subject of The Virgin of Valvanera is European in origin and derives from a legend of a statue of the Virgin hidden in a tree during an invasion in the area of Valvanera, Spain. Villalpando is considered the most accomplished artist of the colonial period in Mexico and a pioneer in developing a unique painting style decidedly divergent from European traditions.

There are only five artworks in American museums attributed to this artist, two of which (including The Virgin of Valvanera) are in the DAM’s collection. When the painting entered the museum’s collection in 2008, a condition report indicated its overall condition was fair but with many evident problems, including paint losses, water damage, rippling canvas, old restorations, and discolored varnish.

A grant from Bank of America as part of the company’s global Art Conservation Project made the critical conservation possible on The Virgin of Valvanera. Conservators spent approximately 1,500 hours working on the project that included technical analysis and treatment, and even borrowing the Denver Zoo’s mobile x-ray unit, normally reserved for patients like giraffes and river hippos. Conservators were able to learn more about Villalpando’s materials and working methods through scientific analysis. Additional research involved meeting with Mexican painting baroque period specialists in Mexico City, and visiting several relevant sites.

Exposición

Del 24 de septiembre de 2017 al 18 de febrero de 2018

Edificio Hamilton, Nivel 2

Se incluye en la entrada general.

En la muestra Revealing a Mexican Masterpiece: The Virgin of Valvanera (Revelando una obra maestra mexicana: La Virgen de Valvanera) se exhibirá una pintura de la renombrada colección de arte colonial español del museo atribuida a Cristóbal de Villalpando. Esta pintura de gran escala ejecutada hacia 1700 en México recientemente fue restaurada gracias a una subvención otorgada por el Bank of America’s Art Conservation Project (Proyecto de Restauración de Arte de Bank of America).

El tema de La Virgen de Valvanera es de origen europeo y está inspirado en la leyenda de una escultura de la Virgen escondida en el tronco de un árbol durante una invasión morisca en la región de Valvanera, España. Villalpando es considerado uno de los artistas más destacados del periodo colonial en México, así como pionero en el desarrollo de un estilo de pintura propio, singular y divergente de las tradiciones pictóricas europeas.

Solo hay cinco obras atribuidas a este artista en museos estadounidenses, dos de las cuales (una de ellas es la Valvanera) forman parte de la colección del DAM. Cuando la pintura ingresó a la colección del museo en 2008, se determinó que su estado era bueno, pero sin embargo, la obra tenía algunos problemas evidentes, como por ejemplo, pérdidas de pintura, daños causados por agua, el lienzo ondulado, algunas restauraciones previas y el barniz descolorado.

Bank of America, a través de su programa mundial denominado Proyecto de Restauración de Arte, otorgó una subvención que hizo posible esta iniciativa fundamental de restauración de La Virgen de Valvanera. Los restauradores dedicaron aproximadamente 1500 horas al proyecto de restauración; el mismo incluyó análisis técnicos y posterior tratamiento, e incluso se pidió prestada la unidad portátil de radiografías del Zoológico de Denver, que normalmente está reservada para pacientes como las jirafas y los hipopótamos. A través de varios tipos de análisis científicos, los restauradores pudieron determinar con más detalle cuáles fueron los materiales utilizados en la obra y cómo fueron los métodos de trabajo de Villalpando. Como un paso adicional en la investigación, el equipo se reunió con especialistas en pintura barroca mexicana en la Ciudad de México y visitó varios sitios relevantes.

Revealing a Mexican Masterpiece: The Virgin of Valvanera fue generosamente financiado por el Proyecto de Restauración de Arte de Bank of America.

Revealing a Mexican Masterpiece: The Virgin of Valvanera is generously funded by the Bank of America Art Conservation Project.